Wednesday, February 24, 2010

cinta..sekadar berkongsi…

cinta..??

tanye pd diri kt sendri, samada perasaan itu terbit dr hati yg ikhlas tuk menerima serta memberi atau sekadar persinggahan tuk memenuhi atau mengikut peredaran zaman?? kerana cinta xkan hadir jika xdicari dan xkan wujud jika xdiberi…

hurrmm…

sebenarnya cinta yg ada harus terbit drpd emosi dan naluri fitrah manusia yang berlandasan syarak, namun ia juga lahir dgn sandaran rasional dan sedar diri terhdp asas cinta dan tanggungjwb yg mengiringi cinta itu.

pernah seorg bitau aku bahwa, cinta itu adalah penyakit, maka jika kt mencari cinta maka kt mencari penyakit dan bg yg sedang bercinta, maka anda berpenyakit…

cinta pn samela mcm dadah, btol ukuran dan dos nye, baikla ia..kalu salah gune padah la jwbnye....btol ke x…aku pn tatau, pape pn bersedialah dgn ubat yg kukuh iaitu iman…

aku sekadar berkongsi juga menasihati diri aku, ia dipetik dr buku yg aku pnh baca, berdasarkan kajian dan pengalaman yg dilalui…hehe...

jgnlah kita mengambil langkah untuk berpasangan jika dah pasti dlm tempoh sethn-dua atau terdekat ini tiada kemungkinan tuk mengikat tali perkahwinan…

kenapa??

kerana…kesan fitrah drpd perhubungan jangka pjg itu sendiri iaitu, pasangan itu sendiri akan mula diselubungi perasaan jemu. perasaan ini tak akan wujud dlm tempoh sethn-dua perhubungan, tetapi pabila perhubungan masuk ke thn ke-3, maka perasaan jemu akan mula menjala, mungkin juga pd thn ke-4 atau ke-5…

start dlm tempoh nie, berjage2la yek cz cinta monyet dh jd cinta gorila…time nie bermula la timbul rase jemu…jgn terkejut tetibe kuarla ayat “sy nk tumpukan pd study, final year nie bz la”, ader plak yg tuduh pasangan dier yg salah..huhu…kalu yg ok, bg straight foward “sy rs kt dh xserasi”….

hakikatnya, semua tue adlh alasan belaka, msj yg sebenarnye nk disampaikan adlh “sy dh busan dgn awk!”, snang, abis crite...

so, fikir2kanla n renung2kn…aku sekadar berkongsi je, kalu silap tolon btolkan yek…

wallahualam…

2 comments: